Zuid Afrika (2011-2012)

 

 

Een groepsreis door Zuidelijk Afrika is natuurlijk wel leuk, maar er valt weinig aan voor te bereiden en dat is toch juist de helft van de pret. Zo besloten we in de loop van 2011 op eigen gelegenheid een aantal tochten in Zuid Afrika te maken. Daarbij zouden zich enkele logistieke problemen voor gaan doen: er is maar mondjesmaat openbaar vervoer, de afstanden zijn enorm en het is niet overal mooi en/of pluis.

In de praktijk hebben we een viertal uitvalsbases gekozen, die gemakkelijk tot relatief gemakkelijk te bereiken waren. Daarvanuit hebben we verschillende tochten gemaakt. In het deel "het vervoer" van deze inleiding wordt e.e.a. uitgebreider besproken.

De eerste twee weken (13-27 december) hebben we ons in Kaapstad vermaakt. Ons hotel was het "Cape-Diamond" in Longmarketstreet. Dat is prachtig in het centrum, dichtbij het Centraal Station, Green Market (o.i. het centrum van de stad),

 

 De markt op Green Market (Groentemarkt)

 

... de Tourist Information, Baz-Bus (!!) en een (zeer goed gesorteerde) Ulrich Naumann (Deutsche Buchhandlung). De laatste drie bevinden zich allemaal in Burg Street, 400m van het hotel. In het hotel was Wifi, met een beschikbare PC. Toen deze, na enkele beveiligingswaarschuwingen, vervangen moest worden èn dit erg lang duurde, kon ik verder van de bedrijfs-PC gebruik maken. Hulde!

Deze twee weken waren niet voldoende voor al onze plannen. Naast een (groot) aantal wandelingen zijn we diverse malen op het Waterfront geweest en de Compagniestuinen,

 

 

op Robbeneiland, in het Kaap de Goede Hoop-Kasteel, het (schitterende) Aquarium [of two Oceans].

 

De trails:

De afstanden in Zuid Afrika zijn enorm. Het is dan ook bijna onmogelijk en o.i. niet leuk om daar een aaneengesloten route te lopen zoals we dat in Europa gewend zijn. Er is echter een enorm groot aantal trails (zie o.a. Rother) die gemakkelijk met een auto te bereiken zijn. (Het gemakkelijkste alternatief is een taxi nemen.)

Een paar grote trails zijn meerdaags en wereldberoemd: b.v. de Ottertrail langs de Zuidkust en de Fishriviercañon-trail in Namibië. In het eerste geval zijn er hutten beschikbaar ter overnachting. (We zagen er één bij Diepwalle.) Je moet wel je eigen slaapspullen en eten meenemen. In het tweede geval wordt er langs de rivier gekampeerd. Hoe dan ook: in deze gevallen moet je meer aan hiking dan aan trekking denken. De trails hebben een begin- en eindpunt; ze "andersom" te lopen is niet toegestaan. Er wordt per jaar een bepaald aantal "permits" afgegeven. Fishriver is in de zomer (november-maart) niet te doen èn dan ook verboden (vanwege de temperatuur).

In sommige gebieden is het aantal trails groot (b.v. bij Stellenbosch). In de omgeving van bewoning kan je gemakkelijk zelf een route samenstellen. We hebben dat in al onze standplaatsen kunnen doen.

 

De overnachtingen:

 = "Cape-Diamond" in Longmarketstreet (www.capediamondhotel.co.za/); een goed hotel, met eigen restaurant ("Patat"), waar je o.m. zoete aardappels voorgeschoteld kunt krijgen. Het is wèl een beperkte kaart. Uitstekend ontbijtbuffet.

= "French Lodge International"; 29 York Street; George; www.frenchlodge.co.za. Diverse ontbijtmogelijkheden; heel goed. 

We meenden bij de voorbereiding dat we gemakkelijk met de "choo-tjoe", die oorspronkelijk tussen Knysna en Mosselbaai liep, heen en weer zouden kunnen reizen. Dit om familie op een camping bij Klein Brak te bezoeken. Het lijntje was al eerder ingekort (George - Mosselbaai) maar is in de loop van 2011 wegens grondverschuivingen helemaal opgeheven. We moesten iets anders bedenken. Met de hulp van de receptie van de lodge (en de familie) was dat geen probleem.

 

 

 = "Rustenbosch Guest House"; 110 Merriman Avenue; Stellenbosch; www.rustenbosch.com; twee typen ontbijt beschikbaar; heel goed.

 = Kenridge: familie-bezoek.

In het algemeen is het in de omgeving van Kaapstad niet moeilijk om aan een goede overnachting te komen. In andere gevallen is het belangrijk een computer bij de hand te hebben, zeker in december, de vakantietijd. We hadden geluk dat er bij French Lodge juist een annulering was, op het moment dat wij in die omgeving een overnachting zochten. (Zo vroeg mogelijk reserveren is, zeker langs de kust, belangrijk)

De prijskwaliteit-verhouding in hotels,  lodges en guest houses is naar Nederlandse begrippen uitstekend en de gastvrijheid staat buiten kijf.

 

Het vervoer:

Er is maar beperkt openbaar vervoer in Zuid Afrika. De treinen dienen vooral voor goederenvervoer, behalve dan de exotische "Blauwe Trein", met een navenant prijskaartje.

Voor de treinen op grotere afstanden zie www.spoornet.co.za/Website/home.html. Het wordt aangeraden eerste klas te reizen.

Wie het kan betalen gaat op de grotere afstanden met het vliegtuig of eigen auto. Daarnaast zijn er de city-to-city-bussen. Er zijn verschillende maatschappijen. Die van Intercape (www.intercape.co.za/) werd ons als rustig en comfortabel aangeraden. Alternatieven zijn Translux (www.translux.co.za/) en City-to-City (deze twee werden ons afgeraden), Greyhound (www.greyhound.co.za; de instapmomenten kwamen ons slecht uit) en de Citiliner (www.southafrica.to/transport/Busses/Citiliner-bus/Citiliner-bus.php5). Voordeel van de laatste is dat hij haltes in de plaatsen zelf heeft (bij Intercape moesten we met de taxi vanuit de lodge 8 km naar de dichtstbijzijnde halte). Omdat beide lijnen ongeveer dezelfde reistijden aanhouden, rijden die van Citiliner harder op de snelweg. Intercape reed nooit harder dan 100 km/h.

 

In en rond Kaapstad is er de busdienst "Golden Arrow" (www.capetown.gov.za/myciti) en de "metro" (www.capemetrorail.co.za/). Beide worden voornamelijk door zwarten gebruikt. Men (b.v. het VVV via zijn foldermateriaal) raadt toeristen aan om er slechts buiten de spitsuren gebruik van te maken en voorin te gaan zitten.

(Bemeterde) taxi's in Kaapstad: (R10 [= €1.=] /km):

Onbemeterde taxi's (en minibusjes) zijn goedkoper en leveren je de mogelijkheid af te dingen. Omdat het (waarschijnlijk) geen grapje was toen men ons meldde dat sommige chauffeurs hun "license" via een schriftelijke cursus hadden verkregen, zou je dan ook op je eigen leven kunnen afdingen: men rijdt in Zuid Afrika niet alleen links maar ook (soms link) hard.

Cityhopper (in Kaapstad):

Altijd aan te raden, maar zeker in Kaapstad. Er zijn verschillende mogelijkheden: de rode variant voert je door de binnenstad; de blauwe (overigens ook rood van kleur) om Tafelberg heen. Bij Constantia-nek kan je overstappen op de [gratis] Wijnroute-bus. Even verder kan je uitstappen voor een trip door de township "Imizamo Yethu". Bij het Waterfront kan je, bij een tweedaagse kaart gratis, ook een stukje door de haven met een "rond"-vaartboot.

 

Baz-bus (Kantoor in Kaapstad: 32 Burg Street; www.bazbus.com):

Onvolprezen. Het concept is "hop-on/hop-off" van backpackerslodge naar backpackerslodge. Wanneer je overnachting geen backpackerslodge is, is te overwegen deze te noemen. Toen we dat in George niet deden, bleken we (anders dan Google meldde) ruim 3 km te moeten lopen èn de Baz-bus verder de stad in te moeten rijden dan voor hen (en voor ons) nodig was.

Ook levert Baz-bus een excursie over het Kaap de Goede Hoop-schiereiland. Ze bieden een uitstekend programma (zie 23-12-2011).

 

De communicatie:

Wil je informatie over vertrektijden van bussen, metro of zoeken naar overnachtingen dan is een smartfoon wel bijna onmisbaar. Met Wifi kan je betaald (en soms onbetaald) het nodige regelen.

Voor bellen zijn er drie mogelijkheden: Skype-bellen, een Zuid Afrikaans simkaartje in een oude telefoon (cellphoon) proppen òf (bij een postkantoor) een telefoonkaart kopen.

Er werd ons afgeraden van internet-cafés gebruik te maken bij financiële transacties. Het was dan ook goed dat we bij iedere overnachting (het Guest House uitgezonderd) van een PC gebruik konden maken.

 

De gebruikte informatie:

Slingsby's Table Mountain National Park 9.1, map one (www.themaps.co.za.) [1:20.000], noodzakelijk voor iedere tocht langs en over de Tafelberg, Leeuwkop en Seinheuvel. Er zijn andere kaarten die de rest van de omgeving van Kaapstad weergeven.

Art Publishers Touring Map (AA): Garden Route and Route 62 (2008; 1:140.000 en 1:650.000; ISBN 978-1-9200-1418-6)

Lonely Planet: South Africa, Lesotho & Swaziland (8th ed. 2009; ISBN 978-1-74104-890-2)

Globus Reisgids: Kaapstad (2008; ISBN 978-90-438-1194-1)

Capitool Reisgidsen: Zuid-Afrika (13e druk. 2008; ISBN 978-90-410-3360-4)

Bergverlag Rother: Südafrika-West (2010; ISBN 978-3-7633-4369-0)

Voor George: Brabys Stadsplattegrond

 

 

Ja, en dan zou ik hier links naar de twee bladzijden die ik onder dit hoofdstukje gemaakt heb, kunnen zetten. De praktijk leert echter dat het gebruik daarvan veel meer tijd kost dan het gebruik van de links die in de kolom links hiervan staan. Mag ik voorstellen dat de lezer die gebruikt?

Maak jouw eigen website met JouwWeb